3x voor en na CPQ-ware
Stay tuned voor case twee en drie in de volgende weken!
Case 1. Excel met macro’s
De geheimhouding van de prijsstelling was beschermd met een eenvoudig wachtwoord in Excel. Concurrenten die de hand konden leggen op die Excel, slaagden er vrij eenvoudig in om die te kraken en zo de prijsopbouw in detail te zien.
Bovendien resulteerde deze aanpak frequent in verouderde prijsinformatie. De noodzaak om steeds nieuwe versies van het Excel-bestand naar potentiële klanten te versturen, maakte het proces omslachtig en inefficiënt.
Situatie NA de Implementatie van CPQ-ware
Bovendien zorgde de directe integratie met het ERP-systeem voor een stroomlijning van het orderproces, waarbij orders foutloos werden verwerkt. Deze veranderingen brachten niet alleen een enorme verbetering in snelheid en efficiëntie met zich mee, maar verbeterde ook de beveiliging en relevantie van prijsinformatie, waardoor het bedrijf sterker in de markt kwam te staan.

Introducing CPQ-ware
CPQ-software integreert meestal met andere bedrijfssystemen, zoals Enterprise Resource Planning (ERP), productie-tools en CRM om een naadloze stroom van informatie te waarborgen.
Aware is met CPQ-ware gespecialiseerd in het helpen van bedrijven die complexe of technische producten verkopen.
Als CEO van Aware wil ik je, met je goedvinden, graag regelmatig op de hoogte houden van alle evoluties, innovaties, trends, succesverhalen, best-practices en inhoudelijke informatie op gebied van B2B E-Business en CPQ-software. Het is immers onze missie om de groei van elke Vlaamse onderneming te stimuleren door hen te helpen in hun digitale transformatie.
Even praten of een demo bekijken?
Of reserveer je plek voor een gratis demo en ontdek zelf de kracht en de mogelijkheden van CPQ-ware. Tijdens een demo tonen we jou de verschillende modules en cases die jouw offerte- en bestelflow naar nieuwe hoogten kan brengen.
Book een demo van 30 min om onze cases te bekijken
Voordelen
Snellere verkoopcyclus
Met CPQ-ware kan een bedrijf snel en nauwkeurig offertes opstellen, waardoor de verkoopcyclus wordt verkort en de tijd die nodig is om deals af te sluiten wordt verminderd.
Hogere nauwkeurigheid
CPQ-ware elimineert handmatige processen en menselijke fouten, wat resulteert in een hogere nauwkeurigheid van offertes, bestellingen en contracten.
Loyaliteit klanten
Een online productconfigurator is een essentieel hulpmiddel voor bedrijven in de hedendaagse digitale markt. Het stelt klanten in staat om producten naar hun eigen specifieke behoeften en wensen aan te passen, waardoor de betrokkenheid en tevredenheid van klanten toeneemt. Dit leidt weer tot een hogere klantloyaliteit en kan bedrijven helpen zich te onderscheiden van de concurrentie.
Wat is CPQ-ware
Productconfiguratie
CPQ-ware kan uw sales medewerkers en klanten helpen om snel en nauwkeurig complexe producten te configureren op basis van de specifieke behoeften van klanten.
Prijsoptimalisatie
Wanneer één prijs niet volstaat en u gebruik maakt van productgroepen, klantengroepen, individuele kortingen enz. dan is een online prijsconfigurator een grote tijdsbesparing.
Voor wie?
Complexe producten
De productie van complexe producten en op maat gemaakte oplossingen, kan aanzienlijk profiteren van een CPQ-oplossing. Klanten krijgen een realistisch beeld van het product voordat ze het kopen. CPQ kan helpen om het productconfiguratieproces te stroomlijnen, de efficiëntie van de verkoopcyclus te verbeteren en de nauwkeurigheid van offertes te verhogen.
KMO-bedrijven
KMO-bedrijven hebben vaak beperkte middelen, zeker in sales en marketing. CPQ-ware optimaliseert en automatiseert de verkoopprocessen, waardoor tijd wordt bespaard en de productiviteit wordt verhoogd.
Inzicht in klantenbehoeften
Bedrijven met productconfiguratoren meer inzicht krijgen in de behoeften en voorkeuren van hun klanten. Door het IKEA-effect is er een cognitief vooroordeel waarbij consumenten een hogere waarde toekennen aan producten die ze zelf (deels) hebben gemaakt of samengesteld. Het effect treedt op omdat het zelf samenstellen van een product een gevoel van prestatie en eigendom oproept bij de consument. Het zorgt ervoor dat consumenten zich meer verbonden voelen met het product.